Blog

Vad är Enterprise Content Management, ECM?

Vad är Enterprise Content Management, ECM?

Dagarna av pappersarbete och långa handläggningstider är förbi. Om du väljer programvara för företagsinnehållshantering kommer du att arbeta mer produktivt och snabbare. Om man tittar närmare på vår vardag så är det galet hur digitala våra liv är idag. Annonser klistras nästan aldrig, utan visas digitalt, biljetter, konsertbiljetter och liknande behöver inte längre skrivas ut eller skickas utan kan enkelt visas med smarttelefonen. Anställningsintervjuer och utbildningar kan genomföras online och bilder kan delas med hela familjen via ett moln. Om allt fungerar så enkelt och snabbt idag, varför är inte alla arbetsprocesser i företaget digitaliserade så att de kan fungera…
Läs mer
Hemmakontor – 5 Tips till Arbetsgivare och Anställda

Hemmakontor – 5 Tips till Arbetsgivare och Anställda

För att förhindra spridningen av Covid19-viruset skickades många anställda till jobbet hemifrån. Men nu efter covid-19 har arbetsmarknaden förändras och folk jobbar hemma i allt större grad. Cororna-viruset påverkade bara vårt privatliv, även i många företag har arbetsprocesserna anpassats på ett sådant sätt att det var så liten risk för smitta som möjligt. Avståndet till kollegorna utökades, företagens matsalar stängdes och om möjligt skickades anställda hem för att jobba hemifrån. Det som från början var tänkt som en nödlösning blir alltmer ett permanent villkor - anställda och arbetsgivare måste därför följa regler, av vilka några till och med är lagfästa.…
Läs mer
5 Typiska Misstag hos unga Entreprenörer – Starta Företag Tips

5 Typiska Misstag hos unga Entreprenörer – Starta Företag Tips

Att grunda ett företag innebär stora risker. Inte minst för att många unga företagare gör misstag som faktiskt hade kunnat undvikas. Många nya företag startas varje år. Men några av dessa företag kommer säkerligen inte att existera länge. Det beror på undvikbara misstag som många unga företagare tyvärr gör om och om igen. Dessa säkerställer sedan snabbt att deras existens är på väg att ta slut igen kort efter grundandet. Vi skulle vilja presentera dig för de största misstagen som du absolut bör undvika när du startar ett företag. Dessa misstag bör företagare undvika Mycket få grundare av företag har…
Läs mer
Att skapa ett arkiv skapar ordning – Hur du Arkiverar Dokument

Att skapa ett arkiv skapar ordning – Hur du Arkiverar Dokument

I ett företag finns det otaliga dokument som inte bara kan slängas. All företagskorrespondens, såsom inkommande och utgående fakturor, ansökningar, godkännandebesked, kallelser, bokningsbekräftelser och mycket mer kan inte bara återvinnas. Enligt lagstiftarens vilja ska viktiga handlingar förvaras under en viss tid. För att lagra de olika dokumenten väl sorterade kan du skapa ett arkiv. På så sätt har du inte otaliga papper liggandes på din arbetsplats och du skapar ordning och reda. 1. Skapa en struktur För att kunna skapa ett arkiv måste man skapa en struktur i förväg för att överväga att skapa tillräckligt med utrymme och tillhandahålla nödvändiga…
Läs mer
Introduktion av Nyanställda – Checklista och Råd

Introduktion av Nyanställda – Checklista och Råd

I företag anställs nya medarbetare konstant. Givetvis beror detta på företagets storlek och tillväxt. I början av en ny anställning krävs en utbildning så att en ny kollega kan hitta runt i hans arbete. Se vår checklista för hur du introducerar en nyanställd till din organisation. 1. Säkerhetsinstruktion För det fall säkerhetsföreskrifter ska iakttas i företaget ska den nyanställde närvara när dessa bestämmelser instrueras och gås igenom. 2. Överlämna företags-ID-kort Om den nyanställde behöver ett ID-kort för att kunna komma in företagets lokaler ska detta göras omgående lämnas ut i början och den nya kollegan ska få instruktioner om hur…
Läs mer
Hur du Håller personaljournaler Säkra

Hur du Håller personaljournaler Säkra

Personalhandlingar är viktiga dokument inom ett företag. Varje anställd har rätt att få sina uppgifter låsta och säkra. Förvaring av personaldokument är en del av företagets tekniska arbetsområden, som även kallas filhantering. Inom den administrativa verksamheten som bedrivs handlar det inte bara om att förvara handlingar, viktiga skriftliga handlingar och akter på ett ordnat och rent sätt, utan även om att förvara dem på ett säkert sätt. I detta sammanhang bör särskilt personalakterna, som också omfattas av motsvarande dataskyddsbestämmelser, skyddas mot obehörig åtkomst och inspektion av tredje part. Detta gäller även förlust av personalakter på grund av stöld eller oförutsedda…
Läs mer
Hur du Gör din E-Handel Internationell – Tips för Framgångsrik E-handel Utomlands

Hur du Gör din E-Handel Internationell – Tips för Framgångsrik E-handel Utomlands

Alla som vill erövra nya marknader och öka försäljningen på lång sikt bör internationalisera sin webbutik. Vi ger tips för framgångsrik e-handel utomlands. De senaste åren har gett e-handelsmarknaden ett rejält lyft. Det har speciellt drivits på av Covid-19. Eftersom många butiker var stängda under en viss tid under Covid-10, letade många runt på internet efter de produkter de valde. Enligt Statista kunde därför e-handelsmarknaden i Sverige men också runtom i världen notera en stor försäljningsökning. Detta är en trend som har fortsatt även efter Covid. Så om du funderar på att starta en webbutik är det nu rätt tid…
Läs mer
Effektivt Lärande: 5 Tips för Provförberedelser [Plugga Inför Prov]

Effektivt Lärande: 5 Tips för Provförberedelser [Plugga Inför Prov]

Mycket material, lite tid och stress över prov? Få inte panik – vi delar medoss av våra bästa råd om hur du förbereder dig mest effektivt för ditt prov. Vi stöter på viktiga prov gång på gång i livet, även efter skolan. Oavsett om det är en masterexamen, tenta, genomgången av vidareutbildning eller en utbildning. För att nå professionella mål är det alltid nödvändigt att förbereda sig för mindre och större tentor. Särskilt när mycket material ska läras in på kort tid är det viktigt att följa en tydlig strategi när man förbereder sig inför tentamen. Med följande tips sparar…
Läs mer
5 Tips för en Lyckad Anställningsintervju

5 Tips för en Lyckad Anställningsintervju

I en intervju tas beslutet vanligtvis efter bara några minuter. Det är därför det är så viktigt att ta poäng redan från början och att vara så förberedd som möjligt inför intervjun. Bävande knän, svettiga händer och rädsla för att misslyckas – för många är en anställningsintervju en absolut mardröm. Men se på det så här: Din ansökan har väckt intresse och gjort ett positivt intryck. Det enda du behöver göra nu är att övertyga den verkställande nivån. Men det är ofta haken. En viss nervositet och spänning hör förstås till en anställningsintervju. Goda förberedelser är avgörande för att öka…
Läs mer
Formulera dina Löneförväntningar i din Jobbansökan – Så gör du!

Formulera dina Löneförväntningar i din Jobbansökan – Så gör du!

Oavsett om du är en karriärstartare eller omorienterar dig själv har den som ska formulera sina löneförväntningar ofta en svår uppgift framför sig. Så hur ska du formulera dina löneförväntningar när du söker ett nytt jobb? Att skriva ett personligt brev, ett som också sticker ut från mängden av sökanden, är svårt. Att skriftligen formulera sina egna löneförväntningar kräver en absolut realistisk inställning till sig själv. Till sin egen förmåga, till sin egen utbildning, och sist men inte minst kunskap om marknadsläget. Att formulera löneförväntningar kräver lyhördhet Om du skriver ett ansökningsbrev där dina löneförväntningar måste vara fastställda, så är…
Läs mer