Att fatta beslut – Hur man lär sig att Fatta Beslut

I varje företag fattas beslut varje dag. Ju högre du har stigit i hierarkin i ett företag, desto fler sådana beslut måste du själv fatta . Detta är inte alltid lätt, eftersom det på grund av ökande komplexitet och tidspress blir mindre och mindre tid för ett beslut, särskilt om du tillhör beslutsfattande nivå i ett företag.

Du kan lära dig att fatta beslut

Alla har inte behärskat konsten att fatta beslut från tidig ålder. Det är viktigt för sådana människor att lära sig denna process, antingen genom att lära sig genom att göra eller genom speciella kurser

1. Beslutet att bestämma

I det dagliga arbetslivet måste beslut fattas hela tiden. Tyvärr händer det ofta att anställda inte har förtroendet att själva fatta kommande beslut på grund av en snäv tidsram eller otillräcklig information och delegera dem till toppen så att säga. Den som beter sig på detta sätt avsäger sig auktoritet och visar sig oförmögen att agera. Det är därför nödvändigt att ta ett medvetet beslut att fatta beslut själv. När du har tagit det här steget kan du skapa de andra förutsättningarna för att kompetenta beslut ska kunna fattas

2. Information är grunden för beslut

Den som ska fatta viktiga beslut i ett företag är beroende av att ha så mycket information som möjligt att få. För ett företagsrelevant beslut kan bara fattas kompetent om så mycket information som möjligt (t.ex. för ett byggprojekt, ett förvärv eller en tjänst) finns tillgänglig. Det bör givetvis noteras att all relevant information aldrig kommer att vara tillgänglig, speciellt inte när tiden är avgörande, vilket vanligtvis är fallet i företag

3. Tidsfaktorn i beslut

På de högre beslutsfattande nivåerna i ett företag måste många beslut fattas i en kort tid. Det är därför nödvändigt att få så mycket information som möjligt, att hitta alternativ och att överväga alla fördelar och nackdelar. På så sätt får du en så heltäckande överblick som möjligt på kortast möjliga tid och kan fatta beslut utifrån detta. Där det är möjligt och nödvändigt bör du ändå avsätta en viss tid för ett kommande beslut, särskilt när det gäller mycket viktiga beslut.

4. Fundera på alternativ och sök råd

Innan du fattar ett slutgiltigt beslut bör du fundera över möjliga alternativ, eftersom olika möjligheter öppnar sig en större diskretionär makt. När man jämför olika alternativ är det viktigt att överväga och väga in respektive fördelar och nackdelar. Detta gör att du kan arbeta fram alternativet med minsta möjliga nackdelar, men besluten tas oftast lite instinktivt.

Ett sätt att ge ytterligare säkerhet är att fråga rådgivare om deras åsikt. Sådana rådgivare kan vara experter, men också helt utomstående, som ofta har en mer objektiv syn på väntande beslut på grund av sitt avstånd. Sådana rådgivare kan därför vara till stor hjälp om du själv är osäker.

5. Bättre att bestämma sig snabbt än inte alls

Alla i ett företag i en position där de måste fatta beslut bör definitivt göra det. Det är sant att beslut ibland kan vara felaktiga, så att de kanske måste ändras, men i slutändan kan man bara lära sig av sådana felaktiga beslut för framtiden.

Det är viktigt att man å ena sidan står för sina egna beslut och vid behov försvarar dem inför företagsledningen, men å andra sidan också har ödmjukheten att erkänna felaktiga beslut och att bära konsekvenserna av det.