Hur du Främjar Laganda och Teamwork i Företag

Medarbetarna gör ett bra jobb och ändå förblir de uppsatta målen ouppfyllda. Anledningen: det saknas lagkänsla – teamwork.

Följde du VM 2014? Ja, Tyskland blev världsmästare och det med all rätt. Från mittforward till målvakt spelade det här laget ihop. De var ett team! Det är precis detta som skapar framgång, i fotboll såväl som i yrkeslivet.

För att ett företag ska kunna drivas behöver det duktiga och engagerade medarbetare. Om de inte jobbar med varandra – och tillsammans som ett lag – blir arbetsatmosfären lidande och framför allt produktivitet. Vid det här laget är du som handledare efterfrågad. Det är din skyldighet att styra medarbetarna på ett sådant sätt att den laganda som krävs i platsannonsen också implementeras i praktiken

Vem jobbar med vem?

Du vet exakt varför du anställde en anställd. Hans eller hennes kompetenser måste nu matcha de andras, eller fås att matcha dem. Naturligtvis betyder det inte att du ska förändra dessa människor. Visa lyhördhet genom att analysera varje individs svagheter och speciella förmågor.

På så sätt kan du se exakt vem som skulle kunna harmonisera bäst med vem. För det bästa laget är inte framgångsrikt om en ensambo förstör allt.

Ordna gemensamma aktiviteter

”Bara tillsammans är vi starka”, betonade förbundskansler Angela Merkel under loppet av ett enat Europa och SPD har redan använt detta talesätt 1994 för hennes valkampanj. Det ligger mycket sanning i dessa fem ord, som du som företagare måste implementera för att bli framgångsrik.

Problemet: Dina anställda tillbringar större delen av dagen tillsammans, men de känner varandra alldeles för lite. Gemenskaper som kan vara användbara i det dagliga arbetet missförstås.

Lösningen: För att främja lagandan rekommenderar jag då och då några aktiviteter utanför företagets lokaler. Professionellt organiserade evenemang, som kanotturer, klätterturer eller frågesportsturneringar stimulerar kommunikationen, stärker teammedvetenheten och är också mycket roliga. Se även: teamgeist.com.

Företagsidrott stärker känslan av gemenskap

Laganda ledde spelarna i det tyska fotbollslandslaget till framgång i VM 2014. Du kan också använda detta för ditt företag – men du behöver inte nödvändigtvis sätta upp en stor tävling. Ett team skapades specifikt för detta ändamål och dess medlemmar träffades regelbundet för utbildning. Tack vare deras goda samarbete har detta team alltid gjort mycket bra ifrån sig. Detta samarbete är vad du behöver i ditt företag.

Många sporter – som volleyboll eller handboll – är verkligen lämpliga för att stärka känslan av samhörighet, eftersom alla måste gå ihop för att nå målet. Dessutom kan du stärka denna känsla bland dina medarbetare med uniforma sporttröjor. Du har också möjlighet att förse dem med din företagslogotyp.

Lämna ditt lag inte ensamt

Inom företagets väggar är det alltid viktigt att ha koll på teamet. Vid vanliga möten sätter du tonen, men låter också varje teammedlem säga sitt. Lyssna och låt teamet bestämma när det gäller att implementera nya idéer.

Kritisera det du inte gillar. Men tillåt också kritik mellan varandra. Det är viktigt att det finns en respektfull ton i gruppen och att alla bekymmer tas på allvar.

Ett team är bara så bra som sin svagaste länk! Det betyder att en rikoschett snabbt kan äventyra hela jobbet. Motivationen för varje individ är därför din högsta prioritet. Endast de som trivs i sitt jobb kan prestera bra. Det finns inget recept på bra medarbetarmotivation, men det finns viktiga komponenter som måste tas hänsyn till. Faktum är att du måste skapa de rumsliga förutsättningarna och inte snåla med beröm.

By Backbyskolan

Lämna ett svar

Relaterade artiklar