Hur Lär jag mig Bäst? – 7 tips för Skola, Universitet, Tentor & Prov

De som inte lär sig kommer att hamna vid sidan och riskera sin examen. Mina 7 tips kommer att göra det lättare för dig att lära dig.

Cirka 500.000 studenter studerar för närvarande vid svenska universitet. Jag kan inte bedöma om alla elever är där med full entusiasm. Men de flesta av dem har säkert bara ett mål: ett framgångsrikt avslut. Det är klart att det inte går av sig självt.

Det är inte annorlunda med elever heller. För vissa räcker det att bara lyssna på läraren och anteckna i klassen. Andra måste också sätta sig och plugga hårt på eftermiddagen och kvällen. Även om viljan finns så lyckas inte alla komma ihåg det som står i böckerna. Hur lär jag mig bäst, uppstår frågan.  Här är mina 7 bästa tips för att underlätta inlärningen.

Tips 1 – Övervinn ditt svagare jag och bygg upp din egen motivation

Det första hindret du behöver är antiinlärningsblockeringen i ditt huvud. Om du har övervunnit ditt svagare jag är den första uppgiften för en framgångsrik inlärningsprocess redan gjord.

Om du bara lär dig för att ett prov kommer ivrigheten att lära inte vara särskilt länge. Fråga dig istället varför du tar dig tid att plugga och förbereda dig. Vad är ditt stora mål? Följande motivationsskäl gäller i de flesta fall och bör alltid hållas i åtanke på lång sikt:

• Jag vill ta examen.
  • Jag skulle vilja fortsätta min utbildning efter examen.
  • Jag skulle vilja hitta ett bra jobb
  • Jag vill tjäna mycket pengar senare.

Oavsett om det är skola, träning eller plugg, ju mer du lär dig, desto bättre examen och desto lättare och mer varierande jobbsökning senare.

Tips 2- Introducera studieritualer

Vi gör det på morgonen när vi borstar tänderna, såväl som när vi kör bil och på kvällen innan du går och lägger dig. De flesta människor har vissa ritualer som följer med dem i vardagen. Vi kan göra vissa saker omedvetet, men om och om igen. Detta ger vårt liv en viss rytm.

Du bör också skaffa dig denna rytm när du lär dig. Bestäm en plats där de vill studera. Det behöver inte vara skrivbordet. Eller använd alltid samma saker när du pluggar, till exempel vissa skrivredskap. Inte nog med att vi snabbt vänjer oss vid sådana ritualer fysiskt, vårt sinne anpassar sig också lättare till inlärningsfasen.

Tips 3 – Bestäm studiebelastning

Om du inte bryr dig om att plugga alls i tre veckor och sedan börjar med brådska så kommer det absolut inte att krönas med framgång. Det är därför bättre att ta några timmar om dagen och framför allt sätta en viss inlärningskvot. Detta kan vara ett specifikt ämne eller ett visst antal sidor som du vill arbeta igenom i en bok. Så du har ett visst mål i åtanke och har inte känslan av att ha ett oöverstigligt berg framför dig. Många väljer att prokrastinera sitt pluggande tills det inte går att skjuta upp mer. Och sedan får de stressa och plugga hårt när provet närmar sig.

En viss mängd disciplin är absolut nödvändigt för att studera effektivt. Om du ständigt distraheras av andra saker slösar du bort tid och får aldrig inlärningsarbetet under kontroll. TV:n ska därför inte vara påslagen i första hand och mobiltelefonen ska vara avstängd (eller på tyst).

Om du inte hittar lugnet hemma är biblioteket också en perfekt plats att studera. Om du sitter vid den bärbara datorn och istället för att plugga alltid surfar på webben bör du fundera på om du kan skriva ut dokumenten och sedan fortsätta plugga offline. På så sätt blir du inte ens frestad att läsa inkommande e-postmeddelanden direkt.