Övervinna Ångest och Stress Inför Prov – Minska Stress Inför Tenta eller Prov

Tentor och prov är helt enkelt en del av livet. Många reagerar med panikrädsla, den så kallade provångesten. Min 5-punktsplan hjälpte mig att bekämpa dem.

Tentor och prov är inga trevliga saker. Alla kan säkert tänka sig något roligare. Men de är helt enkelt en del av livet. Vare sig det är i skolan, som elev, i utbildningen och till och med på jobbet – du är aldrig befriad från det. När allt kommer omkring vill du klara ett skede i ditt liv.

Jag tror att alla på något sätt är rädda för ett prov. Om du inte är rädd alls skulle du helt enkelt ta provet alldeles för lättsamt.

Men det finns också sådana som jag som är väldigt rädda och nervösa. Svetten droppar från pannan, hela kroppen darrar, du får ont i magen och blir yr. Detta är inte idealt för en tenta.

Vissa människor kommer att säga, ”ta det lugnt, var inte så stressad”. Om det bara vore så enkelt.

Många lämnar skolan i hopp om att de aldrig skulle behöva stå inför några prov igen. Men om man vill fortsätta sin utbildning måste man bita ihop på gott och ont och möta prov då och då igen.

En tentamen kan också snabbt vara en anställningsintervju eller ett möte som du snällt får leda. Och där är den igen: rädslan för att misslyckas. Efter att jag insåg att tentor förmodligen alltid kommer att vara en del av mitt liv, var jag tvungen att göra en plan.

Jag skulle vilja presentera det för dig här:

Mitt 5-punkts framgångsprogram

Trots min rädsla för prov, hjälpte böcker som kombinerade mina kunskaper i ett referensverk mig under min tid på yrkesskolan. Istället för böcker från A-Ö hade jag en på skrivbordet. Dessa är inte bara tillgängliga för alla yrken, utan också för olika studieområden.

Vissa av dessa böcker innehåller till och med små tentamensuppgifter, som sedan omedelbart repeterar det allvarliga fallet. På så sätt kan du hålla ett öga på din inlärningsframgång då och då. Detta skapar trygghet och självförtroende.

Detsamma gäller anställningsintervjuer, möten och andra presentationer:

• Skapa att göra-lista
  • Träna
  • Konsolidera
  • Föreläsning

Tips: Ta en paus då och då för att ladda batterierna!

Öka självkänslan

Tentaångest uppstår oftast av att du belastar dig själv för mycket. Det är ofta föräldrarna eller chefen som utövar för stor press, ofta till och med omedvetet och oavsiktligt. En tentamen är inte en fråga mellan liv eller död och du måste vara medveten om det. Du kommer inte att dö om resultatet inte blir som du kanske hade önskat.

Och om en tenta går helt fel är det ingen stor sak. I de flesta fall har du fortfarande en andra chans att bevisa dina kunskaper. Vem vet vad det är bra för ibland.

Och låt oss vara ärliga. Vi vet alla att sympatin eller antipatin mellan examinand och examinator spelar stor roll, speciellt vid muntliga tentamen. Ibland ligger makten att fatta beslut inte hos bara en person.

Introducera provet

Kanske det låter konstigt, men spela bara What If-spelet. Tänk igenom dagen för tentamen eller intervjun i ditt huvud. Föreställ dig att du går in i rummet, examinatorerna eller kollegorna kastar blicken på dig och sedan får du alla frågor som ska besvaras

Ju oftare du övar på detta, desto mer avslappnad blir du på tentan.

Har du möjlighet att se tentarummet innan tentamen? Ta då chansen. Andas in luften, blunda och föreställ dig själv på en välbekant, älskad plats. På så sätt får du det mycket lättare. Det är mycket viktigt att du också gör detta på tentamensdagen.

Avslappningsövningar för att lugna ner dig

När allt kommer omkring är lugnande tabletter inte nödvändigtvis ett måte, även om det inte är regelbundenhet. Det finns tillräckligt med avslappningsövningar som du kan göra i förväg eller för de stunder då du inser att du blir rädd igen.

Jag har aldrig sysslat direkt med avslappningsövningar tidigare och jag har ingen aning om yoga och meditation heller. Att hitta vägen in i avslappningsfasen var inte alltid lätt. Det finns också en mängd olika avslappningsövningar på YouTube. Titta bara och låt dig inspireras.

Mitt tips: Avslappningsövningar är en fråga om träning. Börja i tid så att din kropp vänjer sig och vet när den ska lugna sig.

Tänk positivt

Vi människor tenderar att hålla fast vid negativa upplevelser. Det är såklart de som kommer ihåg, hur kunde det vara annorlunda. Och när en liknande situation uppstår tänker vi alltid det värsta. Du borde definitivt vänja dig vid detta. Inte konstigt att folk får panik hela tiden.

Viktig regel före prov

Uppmuntra dig själv. Om du fortsätter att tänka ”jag klarar det inte”, ”det kan jag inte göra”, ”jag kommer definitivt att misslyckas på provet” osv, då kan det inte heller fungera. Om du tänker positivt kommer du att närma dig tentan på ett helt annat sätt och dessutom ha bättre chanser.