Privat Eller Öppet Kontorslandskap? Fördelar och Nackdelar gör Beslutet Lättare

Om vi ​​kan arbeta med koncentration beror till stor del på atmosfären på kontoret. Inte bara kollegorna avses, utan framför allt utrymmet som finns.

För vissa är det en trosfråga – andra tar det helt enkelt som det kommer: Frågan om anställda får plats i enskilda eller öppna kontorslokaler är inte relevant bara i personlig preferens.

Det finns nu till och med studier i detta ämne. Det är värt att titta närmare på dessa mycket olika begrepp. Enskilt eller öppet kontor? Detta är fördelarna och nackdelarna med båda typerna av kontor

Arbetar du koncentrerat? Endast möjligt i enskilda kontor

Om du vill arbeta koncentrerat ska du inte sitta på ett kontor med flera personer eller öppen planlösning. Anställda hittar bara idealiska arbetsförhållanden på enskilda kontor. Varken att prata eller skriva på tangentbordet stör koncentrationen av medarbetarna.

På kontor med öppen planlösning kan minsta ljud från en kollega störa koncentrationen, störa arbetsflödet och öka stressnivåerna. Men ofta har de ansvariga helt enkelt inget annat val än att välja ett kontor med öppen planlösning – kostnadsbesparingar.

å tal om det: Besparingar kan uppnås även inom andra områden. Ingen behöver längre nöja sig med en dyr internetleverantör, eftersom det nu går snabbt och enkelt att jämföra och växla mellan dem. Då kan budgeten vara större för att köpa mellanväggar och liknande.

Den enskilda arbetsplatsen

På enskilda kontor är det inte bara möjligt att arbeta mer koncentrerat. Medarbetarna har också möjlighet att inrätta och anpassa sin arbetsplats efter sina egna preferenser. Det betyder att när det kommer till belysning, temperatur eller ljusinsläpp genom fönstret behöver ingen beaktas.

Dessutom råder ingen tvist om individens utrymmesbehov. Anställda på kontor med öppen planlösning är ofta irriterade över att de inte har tillräckligt med utrymme.

Många chefer underskattar frågan om hur mycket utrymme en anställd har rätt till och klämmer in även den sista medarbetaren i det redan överfulla rummet. Å andra sidan är kommunikation i kontor med flera personer eller öppen planlösning bättre, eftersom det inte är nödvändigt att resa långa sträckor eller skriva till varandra via mail eller via någon annan kontaktmetod.

Sekretess: viktigt eller överskattat?

Sekretess är mycket viktigt för vissa anställda. Personliga samtal kvarstår mellan fyra eller sex ögon och det ena eller andra privata telefonsamtalet kan också utföras enkelt. Denna fördel uppvägs dock av en stor fördel med kontor med flera personer eller öppna planlösningar.

De senare är idealiska för lagarbete och ökar känslan av gemenskap enormt. Nyanställda kan enkelt integreras i samhällsstrukturen och deras utbildning är också enkel. Även om han inte erkänner det: Den som arbetar på ett enda kontor och har lite kontakt med kollegor känner sig snabbare isolerad.

Det är dock länge bevisat att kontor med öppen planlösning kan göra dig sjuk. Så om du vill arbeta produktivt, koncentrerat och utan konflikter på sikt kan du försöka hitta boende på ett enskilt kontor. Smittrisken minskar för övrigt även, speciellt under influensatider.