Varför Anställda är den Viktigaste Tillgången i ett Företag och hur man tar Hand om Dem

Företag som gör misstaget att ägna mer uppmärksamhet åt sina maskiner än till sina egna anställda slösar bort sin mest värdefulla tillgång.

Ett företag lyckas och misslyckas med sina anställda. Du är chef, men ditt företag kan och kommer inte att fungera utan engagerade personer som står bakom dig helt och hållet.

Anställda är det viktigaste kapitalet som ett företag har kan ha. Affärsmän måste ha detta i åtanke varje dag och framför allt uppskatta det. Det är inte utan anledning som ämnet arbetsgivarattraktion blir mer och mer polariserat.

Ge uppskattning

När du har lyckats rekrytera kvalificerade medarbetare till ditt företag vill du naturligtvis behålla dem. Det är en missuppfattning att personal endast kan behållas med ekonomiska medel. Penninggåvor är utan tvekan alltid välkomna, men det är inte allt.

Det är viktigare att uttrycka din uppskattning till varje enskild kollega. Ett aktuellt exempel: julfester, events, team building övningar, etc.

Cheferna tackar med god mat och presenter. Det beror på hur julklapparna till anställda väljs ut och presenteras. Ju mer du tänker på det, desto bättre. Det ska vara individuellt och personligt. Med ett bensinkort är du säker på att träffa den anställde som har den längsta pendlingen till jobbet. En familjefar skulle däremot bli gladare av en biljett till ett nöjesfält. Att ge anpassade gåvor visar att du har tänkt till.

Underhåll genom behovsbedömning

Ditt mål som företagare är att öka det rent finansiella kapitalet. Du kan dock bara generera försäljning om du tar hand om din dyraste tillgång, det vill säga din arbetskraft. Du kan bara prestera om du är motiverad. För att möta dina anställdas behov måste du sätta dig i deras skor. Maslows behovshierarki sammanfattar det.

Grundläggande och existentiella behov

Den nedre byggstenen i motivationspyramiden täcker grundläggande behov som mat, dricka och sömn. I praktiken kan detta enkelt genomföras med reglerade arbets- och rasttider. Detta gör att du kan ge dina anställda en sund balans mellan arbete och privatliv. Beroende på företagets storlek kan detta även inkludera en matsal.

Behovet av säkerhet

Också känslan av att du bryr dig är en del av kapitalunderhållet. Som chef kan du ta poäng med din skyddsinstinkt. Detta inkluderar optimal arbetssäkerhet, särskilt i produktionsföretag. Men vissheten om att ha en fast anställning stärker känslan av trygghet hos dina anställda

Sociala behov

De sociala önskningarna syftar till samhörighet. Få varje enskild anställd att känna sig som en del av samhället. Känslan av att tillhöra en grupp kan implementeras särskilt väl i lagarbete.

Erkännande och uppskattning

Punkt 4 i motivationspyramiden representerar kravet på uppskattning och erkännande. Som nämnts ovan behöver prestation inte nödvändigtvis belönas med kontanter. Ett hjärtligt tack visar din medarbetare att du uppskattar deras arbete. Dessutom hör alla mått på professionell framgång, till exempel en befordran, också in på denna nivå.

Självförverkligande

Dina anställda är inte robotar! Ge dem därför möjlighet att utveckla sig själva. Så långt det är möjligt kan det vara egna idéer inom produktionsutveckling, eller förslag på en bättre säljstrategi. Varje anställd kan vara en tillgång för företaget med sina individuella talanger – du måste bara låta dem.

Anställda: kostnadsfaktor eller ekonomisk makt?

Ett misstag som tyvärr fortfarande görs i många företag är att se arbetskraften som en ren kostnadsfaktor. Naturligtvis måste de anställda få betalt och de kringlönekostnaderna måste genereras först.

Men att skära hörn här är fel tillvägagångssätt. Ditt folk är ditt kapital, glöm inte det. Investera i deras professionella utveckling och du kommer att belönas i längden. I framtiden kommer du inte längre att behöva ta itu med ”spöket” av brist på kvalificerad arbetskraft.

By Backbyskolan

Lämna ett svar

Relaterade artiklar