Personalförmåner: Viktiga medel vid Rekrytering av Anställda

Ytterligare förmåner förbättrar inte bara bilden av ett företag, de motiverar och gör anställda mer lojala. Fördelarna och förmånerna bör dock vara väl valda.

En attraktiv lön och en tjänstebil räcker inte längre: Nutida förmåner för arbetskraften blir allt viktigare för att företag ska kunna positionera sig som en attraktiv arbetsgivare på arbetsmarknaden. Bristen på kvalificerad arbetskraft till följd av demografiska förändringar gör företag uppfinningsrika: Anställda kan i allt högre grad se fram emot sponsrade luncher, företagscyklar eller sabbatsår.

Balansen mellan arbete och privatliv

Unga yrkesverksamma har en bra balans mellan arbete och privatliv och det är därför en faktor som blir allt viktigare både när man söker jobb och när det gäller tillfredsställelse med arbetsgivaren. Flexibla arbetstidsmodeller, alternativ till hemmakontor och barnomsorg är en integrerad del av förmånerna i många företag. Det är till exempel fallet med stora företag som BMW, Siemens eller Bosch, men också med unga nystartade företag.

Mer tid för dig: Sabbatsår

Allt fler vill ha möjlighet att ta en längre paus för att utöva personliga intressen och passioner. Idag erbjuder allt fler företag sina anställda möjligheten att ta ett sabbatsår: den anställde kan till exempel åka på en resa jorden runt eller bygga ett hus på egen hand och ändå behålla sitt jobb.

Det finns flera alternativ för finansiering: Månadsinkomsten kan sänkas under en viss tid eller så sponsrar arbetsgivaren ledigheten med ett engångsbidrag – även totalfinansiering är ibland möjlig. Det finns även företag som ger sina anställda ledigt om de jobbar ideellt.

Rörlighet från chefen: företagscyklar

De främjar konditionen och gör en insats för miljön: Under de senaste åren har tjänstecyklar blivit en populär anställningsförmån. I de flesta fall hyrs cyklarna av ett externt företag, arbetsgivaren står då för kostnaderna och försäkringsavgifterna.

Sporterbjudanden är populära för att behålla anställda: som ett gym i företaget, som ett sponsrat gymmedlemskap eller personlig tränare.

Måltidskuponger

En hälsosam kost är oerhört viktig för många idag. Företag kan få poäng här med lunchkuponger som deras anställda kan byta i ekologiska butiker eller delikatessbutiker runt företagets huvudkontor. Det är viktigt att utbudet av samverkande restauranger är rätt. Alternativt kan arbetsgivare också helt eller delvis subventionera måltiderna i företagets matsal.