Hemmakontor – 5 Tips till Arbetsgivare och Anställda

För att förhindra spridningen av Covid19-viruset skickades många anställda till jobbet hemifrån. Men nu efter covid-19 har arbetsmarknaden förändras och folk jobbar hemma i allt större grad.

Cororna-viruset påverkade bara vårt privatliv, även i många företag har arbetsprocesserna anpassats på ett sådant sätt att det var så liten risk för smitta som möjligt. Avståndet till kollegorna utökades, företagens matsalar stängdes och om möjligt skickades anställda hem för att jobba hemifrån. Det som från början var tänkt som en nödlösning blir alltmer ett permanent villkor – anställda och arbetsgivare måste därför följa regler, av vilka några till och med är lagfästa.

1.Rätt att arbeta hemifrån – ja eller nej?

Oavsett om busschaufför, murare eller takläggare, med lite logiskt sunt förnuft blir det snabbt klart att hemmakontor inte kan implementeras i alla yrkessektorer.

3.Disciplinera dig själv

Anställda ska inte missbruka det förtroende de ger dem och följa chefens instruktioner. Den som tror att de inte kan koncentrera sig på hemmakontoret eller är lätt distraherade behöver en plan för arbetet på hemmakontoret för att kunna organisera allt optimalt.

Etablera ett rum eller en hörna i vardagsrummet som är ditt under hela din arbetstid. När allt kommer omkring kan din partner och barn inte bara besöka dig på kontoret och tvättmaskinen eller gräsklipparen måste vänta tills dagens slut ringer.

4. Håll kontakten

En liten pratstund i teköket eller en traditionell afterwork-öl med kollegor – inget av det händer i hemmakontoret. Även om de flesta till en början är glada över den sparade pendlingen till jobbet, saknar du någon gång dina kollegor och ja, även din chef. Det är därför viktigt för båda sidor att hålla kontakten. Tack vare modern teknik finns det många möjligheter till detta. Att lyfta telefonen eller ett kort e-postmeddelande och små problem kan lösas på nolltid.

Men det är ännu mer personligt, nämligen ansikte mot ansikte. Sedan hemmakontorsregeln infördes har så kallade videokonferensverktyg blivit ännu viktigare. Under videosamtalet kan alla relevanta arbetsämnen diskuteras direkt och framför allt diskuteras. Ingen behöver vänta på svar via e-post och det ena eller andra skämtet kan dras under videomötet.

Ett annat tips till alla arbetsgivare: Låt gärna den officiella konferensen pågå 15 minuter längre och kollegor chattar privat – detta främjar också arbetsatmosfären!

5. Implementera dataskydd korrekt på hemmakontoret

En ansvarig medarbetare ska veta att företagsärenden inte hör hemma i privata händer. Ändå hanteras känsliga företagsuppgifter eller kundfiler ibland omedvetet och tyvärr också oaktsamt. Här är mina tips om hur du också kan följa dataskyddet när du arbetar hemifrån:

• Alla dokument ska förvaras säkert i ett låsbart skåp eller en lämplig plats. Om du har ditt hemmakontor i ett separat rum, lås det efter jobbet.
  • Om det är oundvikligt att familjemedlemmar måste besöka din arbetsplats oftare, rikta skärmen så att den inte kan läsas.
  • Säkerhetskopiera vilken enhet som helst, oavsett om det är en bärbar dator , stationär eller surfplatta, med ett säkert lösenord. Lösenordsuppmaningen bör också dyka upp om du bara lämnar arbetsplatsen en kort stund.
  • Precis som på kontoret säkerhetskopieras data på en server måste du också regelbundet säkerhetskopiera dina professionella data på ditt hemmakontor. Hur och i vilken utsträckning ska avtalas med arbetsgivaren
  • Stäng dörrar och fönster när du pratar i telefon eller i en videokonferens.