Hur du Vilar din Hjärna och Förbättrar ditt Minne – Minneshantering

Minnet och dess sunda prestanda används – och är viktigt för alla områden i det dagliga livet, särskilt för effektiv organisation av arbetsprocesser.

För att förhindra minnesöverbelastning och tillhörande naturliga signaler från kroppen, vilka återspeglas i ökad glömska och minskad mental prestationsförmåga, är det fördelaktigt att vila och lindra minnet.

Det finns olika möjligheter till detta, som å ena sidan kräver övning och träning, och å andra sidan avser användandet av vardagliga verktyg och knep.

I den moderna ekonomin och de allt mer byråkratiska systemen ökar kraven på människors minnesförmåga. Det gäller inte bara arbetslivet utan även den privata miljön.

Av dessa skäl är minnesträning, intensifiering och ökning av minnets tillförlitlighet och prestanda viktiga förutsättningar, som är särskilt viktiga för yrkesverksamma och studenter. Dessa grupper av människor måste bevisa och använda enorma minnesförmåga i samband med träning, många inlärningsprocesser och i förhållande till den höga nivån av arbetseffektivitet.

Lindra minnet i det ofta stressiga och krävande Vardagsarbetet kan förverkligas med relativt enkla knep och vettiga förenklingar

Skriv memo – Stäng av på kvällen

Det är initialt att rekommendera om minnet ska avlastas, till exempel anteckningsblock. Detta är särskilt användbart när idéer uppstår i samband med arbetsaktiviteter som inte har slutförts eller nästa dags processer eller när spontana idéer uppstår.

Det är inte ett konventionellt memo utan en ganska imaginär form. Här kopplas minnesinnehåll till en så kallad mental memo eller kopplas till ett synligt föremål.

Detta innebär att en länk kan upprättas mellan båda komponenterna. Den här varianten är en ytterst rimlig förebyggande åtgärd för att undvika kvällsgrubbel och så kallade tankespel, som går ut på att överbelasta minnet.

Det är oerhört användbart att skapa ett papper eller en bok för att skriva denna information eller minnesinnehåll till nästa dag.

Detta tillvägagångssätt avlastar minnet, säkerställer att inga projekt kan glömmas bort och underlättar därmed många arbetsprocesser. Denna lösning, som beskrivs som särskilt effektiv och enkel att implementera i både professionella och vardagliga liv, är nära relaterad till den intensiva användningen av traditionella påminnelser eller anteckningar. Proceduren är dock endast effektiv om påminnelserna alltid är synliga

Ställ in vanliga platser för viktiga föremål

Arbetsrelaterade föremål, som används igen och igen, kan förvaras på en kontinuerligt underhållen plats för minneslindring. Som ett resultat leder detta till uppkomsten av en så kallad omedveten automatisering – man går på autopilot. Människor som på grund av sitt begränsade eller överväldigade minne inte kan hitta viktiga föremål eller har glömt var de senast förvarade dem, använder ofta denna metod för att hjälpa sig själva. Det kallas också tilldelningen av vanliga platser för redskap som ofta behövs.

Om det uppstår oklarheter i förhållande till utförda handlingar, till exempel om telefonsamtal har gjorts i tid eller om beställningar gjorts, då kan konkreta påminnelser, som bifogas på särskilda och tydliga synliga platser hjälpa.

De påpekar att olika arbetsrelaterade aktiviteter bör kontrolleras och kontrolleras igen för att säkerställa att de är genomförda. Den här metoden är också användbar om du fortsätter att leta efter redskap.

Använda telefon och dator som en påminnelse

Elektroniska apparater kan till exempel användas för att påminna om möten eller fasta tider. Dessa åtgärder säkerställer att motsvarande möten inte längre behöver förankras i minnet och leder till lättnad

Också speciell dina anteckningar kan integreras, vilket gör det onödigt att ständigt memorera data. Dessa tekniska eller elektroniska föremål, såsom datorer eller mobiltelefoner, erbjuder tillförlitligt stöd tack vare sina funktioner för minne, antecknings app och kalender.

Bortsett från det är det alltid viktigt att registrera alla påminnelser på ett ordnat och systematiskt sätt för ett effektivt minne. Oorganiserade och slumpmässigt utspridda klisterlappar är ganska ineffektiva.

Minneshantering med larmklocka och anslagstavla

Redskap som äggklocka, väckarklockor eller anslagstavlor och så kallade dagsplaner med viktiga projekt och information leder också till detta för att lindra minnet. De påminner dig om vad som behöver göras och vad som behöver göras genom att lagra information utan att behöva lagra den i minnet så att den alltid kan tas fram. Dessa metoder är också kända som minneshantering.

Ett uttryck för ett överbelastat minne är glömska. För att minska detta bör information filtreras i sitt överflöd och begränsas till de verkligen viktigaste. Endast den mest relevanta och framträdande informationen är värd att komma ihåg.