Hur du Gör din E-Handel Internationell – Tips för Framgångsrik E-handel Utomlands

Alla som vill erövra nya marknader och öka försäljningen på lång sikt bör internationalisera sin webbutik. Vi ger tips för framgångsrik e-handel utomlands.

De senaste åren har gett e-handelsmarknaden ett rejält lyft. Det har speciellt drivits på av Covid-19.

Eftersom många butiker var stängda under en viss tid under Covid-10, letade många runt på internet efter de produkter de valde.

Enligt Statista kunde därför e-handelsmarknaden i Sverige men också runtom i världen notera en stor försäljningsökning. Detta är en trend som har fortsatt även efter Covid.

Så om du funderar på att starta en webbutik är det nu rätt tid för dig.

De som redan har en webbutik och vill generera ännu mer försäljning skulle kunna försöka expandera över nationsgränserna och gå internationellt.

Genom att internationalisera din onlinebutik öppnar du upp för nya marknader. När allt kommer omkring kan alla från hela världen nu besöka din onlinebutik.

I det följande vill vi förklara hur du kan göra det känt i det eller de länder du väljer och även hur du leder det framgångsrikt.

Innehåll

I början är det valet av målmarknad
Tips för framgångsrik internationalisering av din onlinebutik
Tips 1 – Språk & Kultur
Tips 2 – Valuta
Tips 3 – Betalningsmetoder
Tips 4 – juridiska aspekter
Tips 5 – Logistik
Tips 6 – erbjuda rätt sortiment

I början finns valet av målmarknad

Om du har funderat på att internationalisera din onlinebutik har du säkert redan ett målland i åtanke. Men innan dess bör du klargöra några frågor för dig själv för att ta reda på om det land du väljer verkligen är det rätta. Svara själv på följande frågor:

Känner potentiella kunder redan till din(a) produkt(er)
➭ Passar produkterna till landets kultur? ➭ Måste produkten presenteras i mållandet först? ➭ Hur är konkurrenssituationen? ➭ Hur stor är köpkraften hos potentiella kunder? ➭ Kan frakten vara billig och snabb från Tyskland & Kultur ➭ Om inte, måste separata distributionscenter upprättas i respektive land? ➭ Kan frakten annars hanteras via befintliga filialer? ➭ Hur är det med digitaliseringen av landet? ➭ Kan Internet också användas när du är på språng? ➭ Vilken betydelse har denna näthandel i respektive land?

Var ärlig mot dig själv. Kunde du svara på alla frågor tillfredsställande? Om inte, då måste du erkänna att du inte har en chans i ditt destinationsland. Det går trots allt inte att sälja skridskor i länder där vintertemperaturen nästan aldrig sjunker under 10 grader. I det här fallet är det bättre att börja smått. Vad sägs om Österrike eller Schweiz till att börja med?

Om du kunde svara jakande på alla frågor kan du prova. Ändå finns det fortfarande några viktiga punkter att tänka på om du vill lyckas med att internationalisera din onlinebutik. Följande tips visar vad dessa punkter är.

Tips för framgångsrik internationalisering av din onlinebutik&amp

Tips 1 – Språk & Kultur

Först och främst fungerar det att översätta din onlinebutik till språket i mållandet. Du bör definitivt låta någon som talar detta språk göra det åt dig. Eller anlita en översättningsbyrå för att göra det. Vid översättning är det viktigt att ta hänsyn till landsspecifika särdrag. Som ordspråket säger: olika länder, olika seder. Även om vi kan skriva ganska avslappnade texter för kunder i Sverige, är det i andra länder mycket viktigt att vara uppmärksam på utländska kunders tonalitet och mentalitet.

Det vanligaste internationella språket är givetvis engelska och detta är det absolut viktigaste om du vill gå internationellt.

Anpassa dessutom menyn till mållandet. Se till att navigeringen är tydlig och lätt att förstå

➭ Ytterligare tips:

Alla som köper något på nätet kan aldrig vara säker på att varorna verkligen kommer Det är därför bäst att få din webbutik utvärderad av en leverantör av certifieringstjänster. På så sätt kan potentiella kunder se direkt genom godkännandestämpeln att du är en ansedd nätåterförsäljare och att de kan köpa av dig på ett säkert sätt.

Tips 2 – Valuta: Om destinationslandet är ett av EU-länderna, att är en bra förutsättning för valutan Internationalisering av din onlinebutik. Å andra sidan, om du har bestämt dig för ett land med utländsk valuta bör du göra det så enkelt som möjligt för dina besökare och prissätta produkterna i den lokala valutan. Se därför till att du använder butiksprogramvara som kan fakturera i relevant valuta och visa priserna i den lokala valutan.

Om du inte uppmärksammar den här punkten kan intresserade kunder hamna i din onlinebutik, men snabbt lämna den igen. Just för att de inte känner för att konvertera priser.

I varje land föredrar kunderna olika betalningsmetoder. Om den föredragna betalningsmetoden inte erbjuds kan många kunder till och med avbryta köpet. Det är därför desto viktigare att du är välinformerad om vilka betalningsmetoder som är att föredra i destinationslandet.

I många länder är betalning via PayPal och köp på konto mycket populära. I andra länder som Italien och Skandinavien betalar man däremot gärna med betal- eller kreditkort. Därför bör du undersöka vilka betalningsmetoder som är att föredra i ditt destinationsland. Med PayPal, till exempel, är du alltid på rätt spår, eftersom denna betalningsmetod nu används flitigt internationellt inom onlinehandel.

Om du skickar varor från Sverige

Om du vill sälja framgångsrikt utomlands är snabb leverans det viktigaste. Å ena sidan kan du skicka varorna från Sverige. Detta tar dock ofta mycket tid. Dessutom är kostnaderna höga. Det är därför mycket viktigt att du får information från respektive bud-, express- och paketleverantör om pris, transittider, returhantering och kvalitet.

Alternativt kan du arbeta med en leverantör av order ”fulfillment”. Denna tar över alla uppgifter som kan uppstå efter mottagandet av en beställning. Detta innefattar förutom ordermottagning, fakturering och frakt även lagerhållning och hantering av returer.

För att ha kontroll över allt här är det lämpligt att använda en plattform som låter dig övervaka, hantera och planera allt i realtid. Molntekniken och LaaS-lösningen från till exempel everstox erbjuder ett komplett paket för optimal lagerlogistik och uppfyllelse. Med den här lösningen hittar du inte bara den perfekta tjänsteleverantören, du kan också använda den för att förbättra dina dagliga logistikprocesser och hantera lagerplatser och lager i realtid.

Tips 6 – erbjuda rätt sortiment

Det är också viktigt att du anpassar ditt sortiment efter marknaden. Som redan sagt: Att sälja skridskor i länder där det alltid är varmt är ingen mening. Det är därför tillrådligt att inte bara skapa en konkurrensanalys, utan också att göra en marknadsanalys. Så får du reda på vad som efterfrågas i mållandet. Du kan använda denna information för att göra bättre beräkningar och sätta priser.

By Backbyskolan

Lämna ett svar

Relaterade artiklar