Lär dig att säga nej med dessa tips – Hur du Lär dig att Säga Nej

Som anställd i ett företag tilldelas uppgifter till dig nästan varje dag. Antingen ber chefen att en uppgift ska slutföras eller så frågar en kollega om det eller det kan göras åt honom, kanske för att han ska på semester.

I de allra flesta fall frågar varken chef eller kollega hur mycket du redan har att göra och om du överhuvudtaget hinner med uppgiften. I en sådan situation är det nödvändigt att överväga om du vill eller kan ta ett uppdrag eller inte. Om du inte ser dig själv klar måste du lära dig att säga NEJ.

1. Lär dig att hantera konflikter

Detta kan vara relativt enkelt för en kollega, eftersom kollegan vanligtvis inte är högre i företagets hierarki än dig själv. Att säga nej här har bara sällan en negativ inverkan på ens egen position. Det enda resultatet kan bli en oentusiastisk arbetskollega som också vägrar om du ber honom om något i framtiden. Att lära sig att säga nej till kollegor innebär också att lära sig att hantera de konflikter som uppstår.

2. Förklara dina skäl tydligt

Det brukar dock hjälpa om du förklarar din egen situation för frågeställaren och gör det tydligt att du skulle helt enkelt inte klara av en annan uppgift och i bästa fall göra den otillräckligt. Under inga omständigheter får kollegan få uppfattningen att ointresset ledde till avslaget

3. Så säger du nej till din chef

Det är mycket mer komplicerat att säga nej till din chef när han ska ge dig en uppgift. Han är trots allt chef och har därmed karriärstegen i sina händer. Dessutom bör det vara en anställds primära mål att tillfredsställa chefen. Ändå kan det finnas situationer där du måste lära dig att säga nej till din överordnade.

Även här är det nödvändigt att förklara för handledaren varför man inte vill ta sig an ett uppdrag som efterfrågats. Framför allt är det viktigt att presentera tydliga argument som förklarar varför det inte skulle vara vettigt om du hade uppgiften att göra. Alla uttalanden som ger chefen känslan av att du bara inte känner för att ta dig an en viss uppgift bör undvikas.

4. Sätt gränser för dig själv

Lika svårt som det är att tacka nej till någons begäran är det också viktigt att respektera dina egna gränser och inte ständigt korsa dem av artighet.

Resultatet skulle så småningom bli en extrem och patogen överbelastning. Säg hellre nej en gång till och gör de redan många uppgifterna desto bättre.